Druk bezochte opening expositie in Arcen

Onder grote belangstelling is zondag 13 maart 2011 de tentoonstelling “Het licht kwam in de duisternis” met religieus werk van Sjef Hutschemakers geopend in het Franz Pfanner Huis in Arcen. Deze tentoonstelling is de eerste van een reeks van activiteiten, georganiseerd rond de 80ste verjaardag van Hutschemakers.

Kern van de expositie vormt de bijzondere kruisweg in zwart wit die de kunstenaar al in 1964 maakte. Behalve deze 12 half abstracte staties en een aantal voorstudies daarvan, zijn op deze expositie ook vier religieuze schilderijen te zien: ‘de annunciatie’, ‘de intocht in Jeruzalem’, ‘de Eucharistie’ en ‘de Verrijzenis’. Dit laatste schilderij heeft Hutschemakers nog net voor de opening van de expositie voltooid. Het doek was nog nat toen hij het er ophing. De titel van de kruisweg, die ook de titel van de tentoonstelling is: “Het licht kwam in de duisternis” verwijst naar een tekst in het Johannes evangelie.

De opening werd verricht door Frans Wouters, voorzitter van de stichting Sjef Hutsch. Voor de muzikale omlijsting zorgde het Vocaal Ensemble Vicenda uit Venlo o.l.v. Oksana Baljva. Omroep Venlo maakte ter plekke een uitgebreid radio-interview met Sjef Hutschemakers over zijn werk en zijn inspiratie. Later zal ook een tv-ploeg van de plaatselijke omroep uit Venlo er opnamen komen maken. Hierbij een aantal foto’s die u een impressie geven van de opening.

Het Franz Pfanner Huis is de voormalige kapel van St. Paul, onderdeel van het voormalige klooster van de paterscongregatie Mariannhill en genoemd naar zijn oprichter Franz Pfanner. Sinds tien jaar wordt de verbouwde kapel gebruikt voor exposities en concerten. De fraaie expositieruimte ligt nu op het recreatiepark Roompot/Klein Vink bij het Noord Limburgse Arcen. De tentoonstelling van het religieuze werk van Sjef Hutschemakers is t/m 1 mei ieder weekend geopend tussen 13.00 en 17.00 uur. De entree is gratis. Er zijn ook kaarten, een verjaardagskalender, een DVD en een boek over het werk van Sjef Hutschemakers te koop.