Nieuwe activiteiten van Sjef

Op de grote expositie in de Kloosterbibliotheek in Wittem zullen vanaf zondag 13 augustus 2011 naast tekeningen en etsen ook een aantal schilderijen te zien zijn. Daarnaast wordt vrijdagavond 19 augustus In Eckelrade een expositie geopend in harmoniezaal Diligentia met ondermeer grafisch werk van Sjef Hutschemakers. De veelzijdige kunstenaar werkt bovendien aan ontwerpen van glasramen voor kerken in Maastricht en Valkenburg-Broekhem.

Op de druk bezochte jubileumexpositie van de 80-jarige kunstenaar in de kloosterbibliotheek van Wittem zijn vanaf zondag 13 augustus naast vele tekeningen en etsen ook een aantal schilderijen te zien. De expositie in de monumentale bibliotheek loopt nog tot en met zondag 28 augustus en is op zondagmiddagen gratis te bezoeken tussen 12.00 en 16.30 uur. De etsen zijn er ook te koop, evenals het jubileumboek: ‘Verbondenheid’, verjaardagskalenders, dvd’s en een eerder verschenen boek over zijn werk. Sjef Hutschemakers is iedere zondag zelf ook aanwezig.

In het dorpje Eckelrade, vlakbij Sint Geertruid, de woonplaats Sjef Hutschemakers, wordt op vrijdag 19.00 uur een verkooptentoonstelling geopend in de zaal Diligentia. De officiële opening wordt verricht door Sjra Cox, burgemeester van Sittard/Geleen. De expositie is daarna nog te bezoeken op zaterdag 20 augustus van 11 tot 20 uur en op zondag 21 augustus van 11 tot 18 uur in de Harmoniezaal, Dorpsstraat 37. Naast etsen van Sjef Hutschemakers zal er werk te zien en te koop zijn van verschillende andere Limburgse kunstenaars, waaronder Patrick Creyghton en Emilia Hauser. De opbrengt komt ten goede aan het verenigingsleven in Eckelrade.

Sjef Hutschemakers is intussen druk bezig met ontwerpen van drie glasramen, bestemd voor de Sint Josephkerk in Broekhem bij Valkenburg en van drie ramen voor de H. Hart van Jezuskerk (de Koepelkerk) in Maastricht. Voor de kerk in Broekhem gaat het om twee kleine ramen naast de hoofdingang en een zes meter hoog, smal raam waarin de levensgeschiedenis van de H. pater Karel Houben wordt uitgebeeld. Binnenkort worden in de kerk tekeningen opgehangen van zes taferelen uit het leven van pater Karel, die ook in het raam zullen terugkomen. De parochie hoopt hiermee parochianen en bezoekers te inspireren tot het geven van giften om het project te bekostigen.

In de Koepelkerk van Maastricht komen drie smalle ramen van zeven meter hoog waarin Sjef Hutschemakers het aanroepen van de H. Geest zal uitbeelden. De ontwerpen zijn al goed gekeurd door parochiebestuur en de bisschoppelijke kunstcommissie. Over de verdere uitwerking zullen we binnenkort berichten, ook met foto’s van de verschillende ontwerpen van de glas-in-loodramen.